Wednesday 4 July 2012

Komentar Klinik Kesihatan Menggatal




Klinik Kesihatan Ibu dan Anak Menggatal- pengurusan maintenance yang lemah dan tidak teratur, ketika saya membawa anak saya berklinik untuk kali pertama pada Mac 2012 saya begitu terkejut dengan keadaan klinik yang begitu menyedihkan dan tak terurus. Dengan keadaan lantai yang uzur seperti puluhan tahun tidak pernah di mop atau dibersihkan. Maafkan saya kalau ada pembaca dalam blog saya yang bekerja dengan klinik tersebut. Saya begitu sedih dengan keadaan klinik memandangkan ianya merupakan sebuah Jabatan Kerajaan lebih-lebih lagi dibawah Kementerian Kesihatan. Jika menyebut Kesihatan seharusnya menjadi contoh kepada jabatan-jabatan kerajaan lain dari segi kebersihan dan kesihatan.
         Selain daripada lantai yang kotor, sistem pengudaraan dalam klinik juga tidak bersih. Daripada 4 buah aircond yang digunakan dalam ruang menunggu hanya sebuah sahaja yang berfungsi. Apabila saya membuat tinjuan sistem pengudaraan tersebut, ternyata aircond yang digunakan itu seperti tidak pernah di servis (penuh habuk).
       Melihat kepada pelanggan klinik tersebut, mereka akan suka berdiri dihadapan pintu utama dan juga duduk di luar demi mendapatkan udara yang lebih segar. Mereka yang sedang menuggu didalam ruang menunggu pasti akan membawa bekal sekeping kipas dari rumah jika tidak pun buku laporan perubatan akan menjadi mangsa sebagai kipas. 
     Sungguh menyedihkan apabila saya cuba untuk pergi ke tandas membuang air kecil dengan keadaan tandas yang begitu JIJIK dan rosak, hilang selera untuk meneruskan hajat dihati. Diharap klinik tersebut dapat berubah dimasa akan datang. Imej sebagai Klinik Kesihatan harus dijaga bukan hanya sekadar pandai menasehati orang lain untuk menjaga kesihatan dan kebersihan.




pintu tandas rosak
dan
tandas kotor








lantai yang kotor dan tempat persalinan bayi yang usang 

1 comment:

  1. x mau g sini...ari tu dah pergi tp gila ramai orang ..campur lagi dengan orang PATI..eii

    ReplyDelete